torsdag 9. august 2018

Toscana og Liguria

 
Heisann dere.
Håper dere har hatt en fin sommer. Det har vært stille fra meg her på bloggen
en stund men etter ferien vår hvor vi igjen besøkte Italia tenkte jeg og skrive ett
lite reisebrev fra turen vår og tips for de som vil ha det.
Vi startet ferien vår i Pisa. Det gjorde vi sist vi var i Toscana også da det er en
veldig grei plass å reise videre fra da de har gode fly og tog forbindelser.
 
 
 
 
Det var så herlig å komme tilbake til Italia - spesielt da vi er glad i god mat
og drikke. Det først jeg måtte var å få meg en koppe kaffe - Italia har
utrolig god kaffe og espressoen er alltid fersk med god aroma.
Så var det ikke lenge etterpå vi satt på fortausrestaurant med herlig pizza,
chianti vin og is. Livets små gleder "smil" :)
 
Pisa er en ok by - fint å se det skjeve tårnet men jeg anbefaler ikke å bo her
i flere dager!
 Dagen etterpå tok vi toget ut til La Spezia i Liguria som skulle være
"basen" vår i tre dager da byen ligger kun få minutter med tog fra
nationalparken Cinque Terre (de fem byene).
 
 
 
 
La Spezia er litt som med Pisa - en koselig by men ikke så mye å se utenom
alle de koselige verandaene overalt i byen. Vi hadde leid oss en leilighet i fjellsiden
utenfor byen og det anbefaler jeg på det varmeste. Vi ble møtt med vennlighet og åpne
armer og bodde med de lokale rundt oss - utstikten var helt fantastisk. Må bare vise dere
utsikten vår om kvelden...
 
 

 
 
Ved siden av leiligheten vår lå en kirke og en sti som gikk ned til byen. Det var litt
langt å gå så de andre dagene tok vi en gratis minibuss som gikk noen ganger
om dagen rett bortforbi leiligheten vår.
 
 
 
 
 
 
Så kom det vi hadde gledet oss mest til- byene i Cinque Terre. Dagen før gikk jeg
til togstasjonen i La Spezia og kjøpte ett familiekort til oss slik at vi kunne ta
alle togene vi ville i nationalparken neste dag. Vi reise kun med tog til alle
byene vi var i i de to ukene vi var Italia - anbefaler skikkelig dette hvis du har
barn med :)
Vi besøkte tre av de fem byene neste dag. Favoritt byen min var Manarola -
helt fantastisk.
 
 


 
 
 
 
Den neste byen vi tok toget til (toget tar ca bare 10 min) Var Vernazza. Her var det mer
folk og mer resturanter så jeg syns det var bedre i Manarola. Det var en varm
dag og det lå en liten sandstrand i byen så vi vasset litt her - så fant vi en
vei mellom alle de smale husene og fikk se utsikt over hustakene på
toppen av byen.
 
 
 
 
 
 
 



 
Den siste byen vi besøkte var Monterosso. Ungene elsket denne byen...det er en badeby
så her er det lurt å ta med badeklær :-)
 
 
 
 
 
Så var vi på tog igjen noen dager etterpå- bort fra La Spezia og til Lucca
i Toscana. Vi hadde booket ett hotell her utenfor byen med basseng. Dessverre
var dette for avsides og familierommet ALT for lite så vi booket oss om de siste to dagene
 til leilighet midt i hjertet av Lucca. Her vil vi gjerne bo igjen - helt fantstisk beligenhet.
 
 

 

 
 
Dette er andre gang vi er i Lucca og ett sted jeg vet vi kommer til å reise tilbake til.
En hel by med trange koselig gater fylt av cafeer, restauranter, små butikker og
kirker. Det er faktisk hundre kirker innenfor disse bymurene.
Anbefaler og besøke San Martino Katedralen.
 
 
 
 
 
Etter fem dager i Lucca tok vi igjen toget til Pisa - bodde på ett annet hotell
denne gang og var kjempe fornøyd :-)
 
Ble litt langt innlegg dette men håper dere likte å lese. Det er så mange
bilder jeg ville vist dere men prøvde å holde igjen,...smil :-)
Spør meg gjerne hvis dere lurer på noe :-)
 
Sommerklem fra meg
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Ingen kommentarer: