fredag 7. desember 2012

Brente mandler

I år føler jeg at det er en veldig travel desember.
Lite tid til baking, vasking og den slags
sysler så da er det greit med ting som er lette og
raske å lage men som smaker himmelsk.
Brente mandler er en liten favoritt
her hjemme og det har allerede
blitt lagd to porsjoner
de siste dagene.
Her er oppskriften ;


150 gram sukker
1 dl vann
250 g mandler
en vaniljestang

Ha alt i gryten å kok opp. Først er det som
en suppe men når vannet fordamper blir det veldig
tørrt - bare rør videre til sukkeret smelter igjen og
karameliserer seg. Legg det ut på ett
bakepapir, tørk og brekk dem
opp når de e kalde ;o)




Jeg bruker syltetøyglass fra kremmerhuset til å
oppbevare dem i . De er jo fine å gi i gave også
(hvis man ikke spiser alt selv) hihi ;o)
Namnam ;o)

***

I går var jeg på kjempe koselig bloggtreff hos
Brunos interiør i Haugesund.
Helt nydelig butikk!!
Hadde bare mobilen å ta bilder med men
det kommer nok ett innlegg
i morgen ;o)


God helg klemmer fra meg











6 kommentarer:

Jatte sa...

Mmm, brente mandler sååå godt!:)

Det skal lages til uken!

Ha en fin Lørdag,
Klemmer fra Jatte :)

Anonym sa...

Det såg utrulig godt ut:)kjempekoselig å møte deg på Bruno:)
Ei fin adventshelg til deg!
Klem fra Lillian

VeroNot sa...

Nam.nam!
Ser godt ut!
Ha en finfin dag!

Unknown sa...

Å, takk for oppskrift!
Denne skal testes på mandag :)
Kjekt at du koste deg på bloggtreffet, jeg var så lei meg for at jeg ikke kunne komme. :/
Men nå er jeg endelig frisk igjen, og håper på ett nytt treff snart.

Ha en fin lørdag, søte du ;)
Klem fra Silje

ingridsboble sa...

Brente mandler smaker det virkelig jul av! Pappa pleier å lage det i vår familie, har ikke prøvd meg på det selv enda.. I år blir det nok heller ikke, så får bare glede meg til en smaksprøve etterhvert!
Ingrid

Karianne Vikse sa...

Hei til deg.
Det lukter nok fantastisk etter du har laget dette.
Jeg elsker brente mandler og prøver gjerne oppskriften din.
Ha en fin lørdags kveld søte du.
Klem fra karianne